dissabte, 20 de novembre del 2010

IL PANETTONE (de xocolata i taronja)

Il Panettone, è un tipico dolce milanese, associato alle tradizioni gastronomiche del Natale ampiamente diffuso in tutta Italia
Il Panettone a forma di cupola fatto con farina, lievito, uova, burro, zucchero, impastato con uva sultanina e piccoli dadi di cedro candito. Il panettone ha come antenato il pane grande e tondo, ricco di frutta, uva passa, canditi, spezie e miele, che veniva usato nei riti cristiani (le donne per aiutarne la lievitazione tracciavano una croce con la fede nuziale sull'impasto). Si narra che si tratti di un dolce nato per una storia d'amore presso la corte di Ludovico Maria Sforza. Ughetto degli Antellari, nobile cavaliere milanese, si finse garzone del fornaio Toni per conquistarne la figlia Adalgisa. Egli preparò un pane dolce ricco di uvetta e scorze candite di arancia e cedro. Un altro racconto, ancora di origine milanese, fa risalire il panettone sempre alla corte di Ludovico il Moro, quando il cuoco Toni si accorse troppo tardi che il dolce preparato per la cena di Natale stava bruciando. Cercò di rimediare guarnendo il pane dolce con frutta candita e uvetta. Quel dolce ebbe molto successo e divenne il "pane del Toni", ovvero il panettone. 


crec que avui m'he superat!
Panettone.... sempre m'havia semblat molt complicat de fer: aconseguir aquest volum, aquesta textura flonja...però no hi ha resultats sense reptes, aixi que us explicaré el meu.
realment ha estat mes fàcil del que em pensava. per tenir l'èxit que jo he tingut, el principal es treballar bé la massa i val a dir que jo he tingut ajut: la panificadora que te la opció de preparar masses. aixi ha estat molt més acurat. evidentment, si no es té aquesta maquina, sempre es pot fer a ma. llavors, paciència, bona feina, i de segur que surt.
aquest Panettone es fa en dos cops. primer preparem una massa mare o Polish, que servira de pre-ferment.
i desprès li afegirem els ingredients per fer el panettone en qüestió.

MASSA MARE
  • 125gr farina de força
  • 100gr aigua
  • 12g de llevat fresc de forner (en vènen en paquets  de 25gr al carrefour, o qualsevol forn)


PEL PANETTONE
  • massa mare
  • 250gr farina de força
  • 75gr sucre
  • 100gr mantega a temperatura ambient
  • 1 ou + 1 rovell
  • 50gr llet
  • 1 polsim de sal
  • 12g de llevat fresc de forner


CONDIMENT
  • bocins de xocolata
  • taronja confitada
  • ametlla filada


preparem la massa mare la nit abans.
barregem la farina, l'aigua i el llevat i ho treballem. jo m'he limitat a posar-ho dins la panificadora, posar opció 11 (amassat) i llestos. un cop treballat, textura elàstica, ho deixem fermentar tota la nit a temperatura ambient (i tapat amb un drap si cal)

pasades 12 h com a mínim, a aquesta massa mare, li afegim la resta de ingredients pel panettone i es treballa tan com es pugui per aconseguir una massa amb molta elasticitat (jo, dins la panificadora tot)



un cop treballada, la deixem fermentar que pugi (amb 1 o 2 hores)

puja de volum

la treim del bol, la posem sobre un marbre enfarinat, i l'estirem com si féssim una coca.

massa molt elàstica

ara es l'hora de posar-hi el condiment. jo li he posat bocins de xocolata i de taronja confitada. però en aquest moment es pot tenir tota la imaginació del món. cadascú pot fer-lo del que mes li agradi.

fiqueu-hi el que més us agradi

enrotllem la massa, fem una bola, i la posem dins el bol que anirà al forn.

Aquest jo l'he cobert amb paper de cuina vegetal untat amb mantega, perquè després sigui més fàcil desmotllar-lo, a més, li escau.



deixeu-lo reposar 2 hores més fins que quasi tripliqui el volum.

heu vist com ha pujat!

l'adornem una mica: amb un pinzell el pintem amb rovell d'ou, perquè quedi brillant i llustrós , i en aquest cas, hi em posat bocins de xocolata i ametlla filada




i ja el podem enfornar.
45' a 190 graus (forn de baix només ja pre-escalfat)

pasat aquest temps, aquest ha estat el meu resultat. Espectacular i deixeu-me dir-vos-ho: BONÍSSIM!




super flonjo!



CONTINUARÀ...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada